Petua tidak nak pedih mata ,Jelir lidah sambil potong bawang

Petua tidak nak  pedih mata ,Jelir lidah sambil potong bawang

Petua tidak nak pedih mata ,Jelir lidah sambil potong bawang.Tular di satu takkap layar aplikasi tiktok , seorang pemuda telah berkongsi satu tip atau petua yang tidak popular tapi kalau mahu mencuba ape salahnya kan . Antaranya adalah bertungku bagi kaum wanita selepas bersalin dan makan sup ikan haruan bagi pesakit yang mengalami masalah luka dalaman.

Namun berbeza kali ini apabila satu klip video yang tular di media sosial sejak beberapa hari ini apabila satu perkongsian petua ketika memotong bawang merah.

Kebiasaannya, ketika kita memotong bawang merah, mata semestinya berair dan pedih kerana wap atau air daripada bawang yang dipotong itu akan naik ke mata.

Bagi seorang wanita melalui video TikTok yang dikongsinya di media sosial menyatakan bagi menghilangkan masalah yang biasa berlaku ketika memotong bawang merah adalah dengan menjelirkan lidah.

“Biasa kalau kita potong bawang mesti mata kita pedih, senang sahaja anda hanya perlu jelirkan lidah bagi memastikan air bawang itu tidak naik ke mata.

@bebenjaaGi try sekarang

♬ original sound – Ben Nard🐼

“Sebenarnya wap atau air bawang merah akan pergi ke kawasan yang berair seperti mata kita, jadi jika kita jelirkan lidah wap itu tadi akan hinggap di lidah kita, selamat mencuba,” jelasnya.

Rata-rata orang ramai merasakan petua tersebut agak pelik namun berpendapat cara dan alasan yang diberikan wanita tersebut logik.

“Kalau letak bawang dalam peti ais tu aku pernah la dengar, tapi petua ni tak pernah pula aku tahu. Boleh cuba ni, tak larat la nak pakai spek hitam masa potong bawang,” jelas Teh Ah.

“Aku dah cuba, buat masa ni memang menjadi. Tak tahu la kebetulan atau tidak. Kalau macam ni seguni bawang pun layan,” jelas MRS. Fakri Nazim

Rakyat Malaysia tidak kira Melayu, Cina mahupun India ternyata mempunyai banyak petua dalam sesuatu perkara mahupun situasi dalam kehidupan seharian

BACA: Sajat dedah siapa dirinya yang sebenar

COMMENTS