Perdana Menteri Norway kena kompaun sebab gagal jaga jarak waktu sambut harijadi

Perdana Menteri Norway kena kompaun sebab gagal jaga jarak waktu sambut harijadi

Polis Norway mengatakan pada hari Jumaat bahawa mereka telah mendenda Perdana Menteri Erna Solberg kerana melanggar peraturan menjauhkan diri COVID-19 ketika dia menganjurkan pertemuan keluarga untuk meraikan ulang tahunnya.

Perdana menteri dua penggal itu meminta maaf bulan lalu kerana menganjurkan acara untuk ulang tahunnya yang ke-60 bersama 13 ahli keluarga di sebuah resort gunung pada akhir Februari, walaupun pemerintah melarang perhimpunan lebih dari 10 orang.

Walaupun polis tidak akan mengeluarkan denda dalam banyak kes seperti itu, perdana menteri telah berada di barisan depan dalam tugas pemerintah untuk mengenakan sekatan, kata polis.

“Walaupun undang-undang adalah sama untuk semua, semua tidak sama di depan undang-undang,” kata Saeverud, membenarkan denda itu.

“Oleh itu, adalah tepat untuk mengeluarkan denda untuk menegakkan kepercayaan masyarakat umum terhadap peraturan mengenai larangan sosial,” katanya.

Polis mengatakan Solberg dan suaminya, Sindre Finnes, membuat keputusan bersama untuk mengadakan perayaan dan memilih restoran itu, dengan Finnes menguruskan pengaturan praktikal.

Walaupun polis mengatakan dia juga melanggar undang-undang, dia tidak didenda. Restoran tempat perayaan itu juga didapati melanggar undang-undang tetapi tidak dikenakan denda.

“Solberg adalah pemimpin negara dan dia berada di barisan depan dalam larangan yang dikenakan untuk membatasi penyebaran virus,” kata Saeverud.

Pejabat perdana menteri tidak tersedia untuk komen.

Solberg, yang menghadapi pemilihan parlimen pada bulan September, telah memperjuangkan peraturan ketat untuk mengekang penyebaran koronavirus, yang mengakibatkan beberapa angka jangkitan dan kematian terendah di Eropah.

Tetapi negara itu menyaksikan peningkatan jangkitan yang pesat pada suku pertama 2021, yang dipimpin oleh varian virus yang lebih menular, memaksa pemerintah untuk mengetatkan sekatan pada akhir bulan Mac.

Berita penuh : https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-norway-primeminist-idUSKBN2BW0YM

COMMENTS