Ini 7 petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat

Ini 7 petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat. Bagaimana kita boleh menjalani dan melalui hidup dengan tenang kalau asyik batuk-batuk sahaja gara-gara tekak yang tidak selesa? Tenang, kami akan cuba senaraikan petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat yang sangat berkesan!

Untuk mendapatkan lebih banyak informasi Keadaan Telinga, Hidung & Tekak, sila klik di sini.

Apa punca tekak tidak selesa dan batuk?
Setiap orang pasti pernah mengalami masalah tekak tidak selesa dan batuk kerana ia juga adalah antara penyakit yang biasa berlaku serta berulang beberapa kali sepanjang hidup kita semua.

Merupakan salah satu komponen penyakit tiga sekawan bersama demam dan selesema, ia sering akan datang dan pergi dengan begitu sahaja meskipun anda tiada ambil sebarang ubatan atau rawatan.

Ada beberapa punca sebenar di sebalik masalah ini berlaku kepada individu seperti yang berikut:

Ini 7 petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat

Jangkitan bakteria atau virus
Dehidrasi
Kemasukan bendasing
Kecederaan tekak
Reaksi alahan makanan
Kesan alahan ubatan
Terlalu kuat bercakap atau berteriak
Penyakit refluks gastroesofagus (GERD)
petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat

Walaupun masalah ini mungkin boleh sembuh dengan sendiri seiring waktu, namun ia bukan alasan bagi individu untuk cuma membiarkan tanpa mendapatkan ubatan dan rawatan klinikal jika perlu.

Maka, individu mungkin perlu cuba amalkan petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat!

Petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat!
Perkara paling penting dan utama, anda perlu berjumpa doktor segera untuk mendiagnosis punca masalah ini terjadi di samping mencari apa jenis ubat batuk terbaik untuk gatal tekak.

Dalam pada itu, ada juga petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat anda boleh amalkan:

#1. Mengunyah lozeng @ gula-gula yang dingin
Individu boleh mencari lozeng di farmasi atau gula-gula yang dingin. Ia sedikit sebanyak boleh membantu melegakan gatal tekak dan batuk.

Petua kalau batuk teruk #2. Minum air suam
Pernah terdengar atau terbaca jika anda batuk teruk, kena minum air suam? Sebenarnya, petua ini bukan sahaja merupakan kepercayaan orang dahulu malah mungkin benar dari segi fakta.

Alasannya, air suam terutama teh yang dicampur lemon, halia atau madu sangat menyegarkan dan mungkin akan membantu melegakan masalah batuk dan ketidakselesaan pada tekak anda.

petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat

Petua rawat tekak gatal #3. Makan aiskrim
Selain minum air suam, anda turut amat disyorkan agar makan aiskrim lebih-lebih lagi perisa vanila kerana ia dikatakan boleh membantu melegakan masalah yang serupa seperti di atas.

Jika tidak gemar dengan aiskrim, ada pelbagai lagi jenis snek sejuk yang anda boleh makan seperti puding, koktel dan lain-lain jenis bagi mendapatkan kelegaan walau cuma untuk sementara.

#4. Berkumur mulut dengan air garam
Seperti mana ramai sedia maklum, garam memiliki sifat antiseptik secara semula jadi yang mampu membantu dalam usaha membunuh kuman termasuk bakteria, virus dan macam-macam lagi.

Disebabkan itu pula, berkumur mulut dengan air garam mungkin boleh membantu untuk merawat infeksi virus dan bakteria – antara dalang utama berlaku masalah tekak gatal dan batuk-batuk.

#5. Menggunakan air humidifier di rumah
Kadangkala, individu mungkin bakal mengalami masalah pada tekak gara-gara pencemaran udara di sekeliling yang amat sarat dengan habuk, debu, bulu haiwan serta banyak lagi bendasing lain.

Maka, penggunaan air humidifier bukan sahaja boleh mengamankan malah menyamankan udara!

petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat

#6. Jangan banyak bercakap atau berteriak
Bukan kami kata anda perlu membisu sahaja sepanjang ketidakselesaan pada tekak terjadi. Akan tetapi, sila hindar daripada terlalu banyak bercakap atau berteriak ekoran ia cuma bakal mengakibatkan masalah tekak dan batuk kalian bertambah parah.

#7. Masa untuk buang tabiat buruk!
Petua hilangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat yang terakhir adalah dengan elakkan daripada terus melakukan tabiat-tabiat buruk anda seperti menghisap rokok atau meminum alkohol.

Ketahuilah bahawa ia membawa kemudaratan pada tekak dan kesihatan tubuh badan keseluruhan.

Konklusinya, ada banyak petua kurangkan batuk dan gatal tekak dengan cepat yang individu kena cuba amalkan tetapi tahap keberkesanannya mungkin berbeza bergantung masing-masing.

Jadi, dapatkan informasi lebih lanjut daripada doktor bagi mengelak masalah ini berulang.

BACA:

Pemain bola tampar dedah apa berlaku setelah ditampar coach, mengejutkan

China didakwa bakal tuntut bulan sebagai wilayahnya